A Ragyogó-híd az egyik legrégebbi átkelőhely a Rábán

A Rába 188 km-es magyarországi szakaszán az egyik legrégebbi átkelőhely a Ragyogó-híd. Az Ostffyasszonyfát Uraiújfaluval összekötő 8452-es út 13,9 km szelvényében találjuk.

Fotók: Dr. Kereszty Gábor @ Ostffyasszonyfa–Uraiújfalu, 2017. február 28.

A Rába 188 km-es magyarországi szakaszán az egyik legrégebbi átkelőhely a Ragyogó-híd. Az Ostffyasszonyfát Uraiújfaluval összekötő 8452-es út 13,9 km szelvényében találjuk. Már a római korban is híd állt itt. Évszázadokon át fontos átkelő volt. Nádasdy Tamás katonái verték ki innen Ahmed vezér 300 török katonáját, akik az északi oldalon őrtoronyot is emeltek. Mária Terézia építtette újra a hidat, majd a Rába szabályozása után 1903-ban épült fel a vasszerkezetes híd, mely 40 évet se élt meg. 1945 március 27-én robbantották fel a németek. Ideiglenes híd – melyet zajló jegesár sodort el, majd révátkelés biztosította a forgalmat a jelenlegi híd megépítéséig. Az új hidat 1967. január 23-án adták át. Az emléktábla szerint a régebbi híd Petőfi Sándor és Orlay Petrics Soma kedvelt találkozóhelye volt. A jobb parton állt a Ragyogó csárda: a legendák szerint Sobri Jóska és Savanyú Józsi bakonyi betyárok is gyakran fordultak meg itt.

Több hasonló szerkezetű hidat ismerhetünk a Rábán: Rábahídvégen, Sárváron, Marcaltőn is hasonló a látvány az áthaladók számára. A Rábapart, a növényzet és a víz együttes szépsége talán mégis ezt az építményt emeli ki a hidak sorából. Pár héttel 50. születésnapja után, ragyogó februári napfényben látogattuk meg a Ragyogó-hidat.

Kapcsolódó megjelenések

    1. A forgalom számára történő végleges átadása történhetett meg 1967 januárjában, de az avatása biztosan nem.

    2. Igen Pityu,jol emlekszel.Nekem is azonnal feltunt a datum.Az avatas 1966 osszel volt,elso osztalyos voltam,meg a Hercegne tanito neni csinalt rolunk kepeket,mert csak neki volt fenykepezogepe….

  1. A cikkben leírt adatok a híd műszaki leírásából származnak : http://elsolanchid.hu/konyvek/Hid2015_Vas.pdf -107. oldal.
    Ezek szerint a próbaterhelés 1966. szept. 30-án, a forgalomba helyezés 1967. jan. 23-án történt. Az avatásról nem találtam adatot -ez nem azt jelenti, hogy nincs -de az akkori pártállami protokollnak megfelelően bizonyára volt avatóünnepség. Ha valaki tudna és írna róla, megköszönnénk!
    A fent említett linket egyébként csak ajánlani tudom helytörténettel foglalkozóknak, rendkívül gazdag és tanulságos.

    1. Az avatas biztosan 1966 oszen volt,mert elso osztalyos voltam es az egesz iskola kint volt.Otthon meg megvannak valahol a fenykepeim is az avatasrol!!!

Vélemény, hozzászólás?

Főoldal Letöltés RSS Facebook Lap tetejére vonal Lap aljára

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás