Vivaldi kevésbé közismert arcai a Capella Savaria koncertjén

Teltház várta a Capella Savaria Európa-szerte elismert együttesét május 14-én a Nádasdy Múzeum dísztermében. A zenekar művészeti vezetője, Kalló Zsolt hegedűművész a bevezetőben felemás érzésekkel beszélt róla, hogy bizony évről-évre szűkösebbnek bizonyul a sárvári helyszín, egyre többen jönnek el a hangversenyre, ami természetesen nagyon örömteli, de közeledik az a határ, amelyen túl már nem ésszerű itt megrendezni egy komolyzenei estet, hiszen még a zenekartagok sem nagyon tudnak hová visszavonulni az előadás előtt.

2016-capella-8
Fotó: Tóth Zoltán – a teljes fotóalbumhoz kattintson a képre!

De mindezek a tényezők semmiben nem befolyásolták az este színvonalát, ráadásul különleges összeállításról volt szó. Antonio Lucio Vivaldi az itáliai barokk egyik legismertebb zeneszerzője, de azt kevesebben tudják, hogy csak körülbelül 100 éve ismerhetjük, a munkáit sokáig a feledés homálya fedte. A Capella Savaria hamarosan megjelenő CD-jének anyagát adta elő, a zeneszerző olyan műveiből válogatva, amelyek nagyon ritkán hallhatók koncerteken: két hegedűverseny, két fuvola- és két fagottverseny szerepelt a repertoárban.

capella-savaria-28
Fotó: Dr. Kereszty Gábor – a teljes fotóalbumhoz kattintson a képre!

A Liszt-díjas Kalló Zsolt érdekességként elmesélte, hogy ezeknek a daraboknak a kottáihoz nagyon nehezen lehet hozzájutni, valójában Vivaldi eredeti, kéziratos kottái fellelhetők csak, amelyek olaszos lazasággal és könnyedséggel lejegyzetelt dokumentációk, a kötőívekre, a hangokra sokszor kiemelt gondossággal kell odafigyelni, hogy visszafejthető legyen, mire is gondolt a zeneszerző. Ráadásul néhány alkalommal a próbákon derült ki, hogy akadnak ezekben a kottákban valószínűsíthető “elírások”, kakukktojáshangok is, amelyek kilógnának a harmóniából, ezeket is utólag kell “helyre tenni”.

capella-savaria-22
Fotó: Dr. Kereszty Gábor – a teljes fotóalbumhoz kattintson a képre!

Mindkét Sárváron játszott hegedűverseny mollban íródott (g- és d-moll), ezek drámai hangnemét a fuvolaversenyek könnyed dúros hangzása oldotta, amelyek szinte madárének-szerű, tavaszias hangulatot hoztak a terembe. A fagott, az “emberes”, az ember hangján megszólaló hangszer pedig természetes és életteli képeket közvetített. A laikus zenehallgató számára is feltűnhet, hogy Vivaldi lassú tételei teljesen mások, mint a megszokott, közismert darabok. A Capella Savaria által játszott műsor remekbe szabott cáfolata azoknak a véleméyeknek, amelyek szerint Vivaldi zenéi egyformák lennének: hat teljesen különböző mű, hat teljesen különböző érzelmet festett.

Benkő Gábor