Lada visszapillantó

Ostffyasszonyfán jártunk: a hétvégi falunap egyik szines rendezvényén. Genarácók nőttek fel úgy, hogy napjaik, közlekedésük állandó résztvevői voltak ezek az autók, érthető, hogy sokakat érdekelt a Lada szépségverseny! A mára szinte veteránnak mondható nosztalgia autók jónéhány típusátát felvonultatták a versenyzők.

A galériáért kattintsanak a képekre! Fotó: Kereszty Gábor

A Ladák – azaz zsigulik sorozatgyártása 1970-ben kezdődött a Szovjetúnióban, a Volgai Autógyárban. Az első 1200-as /VAZ-2101/ a Fiat 124 licence volt. Az eredeti olasz modellt 1966-ban mutatták be, 1967-ben az Év Autója lett.
Az első ezerkettesek benzinmotorja 1198 köbcentiméter volt, négy hengerrel, nyolc szeleppel. Teljesítménye 60 LE volt, mellyel 145 km/ órás sebességet érhetett el a 995 kg-os önsúlyú kaszni. Orrmotorral, hátsó kerék meghajtással, négy sebességes váltóval rendelkezett a korában rendkívül fürgének ismert modell. Gyártása 1988-ig tartott.

A galériáért kattintsanak a képekre! Fotó: Kereszty Gábor

Az olaszok komplett technológiát teremtettek a Volga partjára, közvetlen irányításukkal folyt a munka. A későbbi fejlesztések során létrejött a 2102-es kombi, a 2103-as dupla lámpás ezerötös és a 2106, 1600-as motorral.
A VAZ-2104, 2105 és 2107 gyártása – ezek a “kocka Ladák” –  1980-ban kezdődött . Exportáltak belőle Angliába, Brazíliába, Új-Zélandra  és Kanadába is. 

A klasszikus, a Fiat 124 mintájára épített Ladák gyártása 2012-ben fejeződött be Európában: Egyipomban viszont még jópár évig készültek. A hajdan népszerű márka 41 év gyártást, több, mint 14 millió eladott darabot tudott magáénak.

A galériáért kattintsanak a képekre! Fotó: Kereszty Gábor

Néhány érdekesség: a Ladát a szovjet éghajlati szélsőségek miatt kézi indítókarral, azaz kurblival is felszerelték, tartozéka volt a szerelőcsomagnak. A használati utasítás pontosan leírta hogyan kell beállítani a gyújtást és bizony egy égőcseréhez se kellett a fél karoszériát lebontani. Mondhatni, funkcionálisan egyszerű volt.
A KGST együttmödésének során Magyarországon az Elzett Művek gyártotta a zárakat és kulcsokat, néhány rádió típust a Videoton exportált, a gyújtás elektronikai elemei közül sok a a Bakony Művekben készült. 

A galériáért kattintsanak a képekre! Fotó: Kereszty Gábor

A gyár a Volga középső folyásánál Togliatti – eredetileg Sztavropol- városban létesült. A város, mely a víztározó építése miatt amúgy is elköltözött, 1964-ben vette fel a nevet az olasz kommunista párt akkor elhunyt főtitkára, Palmiro Togliattinak( 1893-1964 ) tiszteletére. Róla azt is tudni kell, hogy 1930 óta szovjet állampolgár volt, s a Szovjetúnióban is halt meg. Kis adalék ez is az olasz autó szovjet karrierjéhez!

A galériáért kattintsanak a képekre! Fotó: Kereszty Gábor

Nos, egy kövér gázfröccsel váltsunk vissza Ostffyasszonyfára! A délelőtti eső a mezőny jó részét visszatartotta, így nyolc autó vett részt a felvonuláson. A szépségversenyen négyen indultak el, a zsűri az autók külső állapotát, a motorteret és az utasteret vizsgálta. Győztes lett a patika állapotú, 1979-ben gyártott 1500-as : jellegzetes gyári színnel és krómozott díszlécekkel, megtűzdelve néhány szovjet relikviával. A kalaptartóról nem hiányzott az alumínium elsősegély doboz és a bőrtokos Szokol rádió se.

A galériáért kattintsanak a képekre! Fotó: Kereszty Gábor

A második és egyben közönségdijjas  rally tuningolt kockalada néhol emlékeztetett a gyári alkatrészekre, ám természetesen a motortérben és az utastérben is minden a versenyzéshez alakult. Mondhatjuk, nagyön dögös! 

A galériáért kattintsanak a képekre! Fotó: Kereszty Gábor

-Kereszty Gábor-