A 21. század emlékkönyve – Markó Zsóka tárlata

Scrapbook-lapokból eddig még nem nyílt kiállítás a Nádasdy-várban – vezette fel Kondor János, a Nádasdy-vár Művelődési Központ és Könyvtár igazgatója Markó Zsóka tárlatának megnyitóját a Folyosó Galériájában. A kiállított könyvoldalak mindegyike egy-egy személyes emlék képi formája, egyedi letükrözése.

marko_8
Fotó: Benkő Gábor

Részletesebben Dabóczi Dénes művészettörténész beszélt a scrapbookról, mint a hétköznapi önkifejezés mai divatos műfajáról. Annak ellenére, hogy már az ókorból ismerünk funkciójukban hasonló leleteket, a legkülönbözőbb kézműves technikákat és anyagokat ötvöző módszer legközelebbi előképe minden bizonnyal a mindenki által ismert emlékkönyv. Az eltérés csak az, hogy a scrapbook egyben naplószerű is, családi eseményeket dokumentál, és általában az interneten közösségi utóélettel is rendelkezik.

marko_7

Markó Zsóka magyar nőként Németországban él egy holland férfi élettársaként, élete központi szereplője pedig Maxim, most nyolcéves kisfia, akinek arca a kiállított oldalakon is többször visszaköszön. A család mellett megjelenik minden, ami nyomot hagy mindennapjain. Feltűnik például a Nádasdy-vár fényképe „Home sweet home” felirattal, és kézzel írott, angol szövegrésszel, amely a rácsodálkozásának ad hangot: Markó Zsóka, a kép készítője gyerekkorában rengetegszer látta az épületet, de mindig csak apja munkahelyeként tekintett rá?, felnőttként érintette csak meg annak megragadó szépsége?

marko_3

A tárlat darabjai tudatos kompozíciók, közvetlenül és nyíltan tárnak a néző elé személyes emlékeket, amelyeket – különös módon – a befogadó egy idő után elkezd a sajátjának is érezni. Dabóczi Dénes szerint nehéz lenne eldönteni, milyen tevékenységhez áll közelebb a scrapbook: a hobbihoz, a közösségi alkotáshoz vagy a kézművességhez, a kiállítás képeiről sugárzó intellektus mindenesetre többletértéket ad nekik.

? Benkő Gábor ?